Cacaobonen

Ik Lust Je Rauw

“Inderdaad mevrouw. U kunt ze rauw eten. U hoeft ze alleen even te pellen en kunt ze dan zo opknabbelen of eten in combinatie met noten, gojibessen of ander gedroogd fruit. Ze zijn ook heerlijk door smoothies.” De enthousiaste verkoopster van de natuurwinkel geeft me uitleg over mijn laatste ontdekking in de schappen: rauwe cacaobonen.

Ik vond het zakje niet bij de chocoladeproducten, zoals je misschien zou verwachten, maar bij het assortiment rawfood* en superfood*. Een plek die de rauwe cacaoboon dubbel en dwars verdient, want: “Onverhitte en onbewerkte cacao is ’s werelds grootste natuurlijke bron van antioxidanten, magnesium en andere stoffen die goed zijn voor je gezondheid. We noemen het hier in de winkel niet voor niets de koning van de superfoods.”

“We noemen het niet voor niets de koning van de superfoods”

Goedkoop zijn de vitaminebommetjes die moeder natuur ons schenkt niet. Maar de verkoopster verzekert me ervan dat ik lang kan doen met zo’n zakje en dat het de investering waard is. “25 gram of minder per dag heeft al een krachtige en positieve uitwerking op je lichaam en geest. Zo krijg je meer energie en een vrolijk en ontspannen gevoel.” Nou, dat belooft heel wat. Maar snel een paar bonen pellen.

Rauwe cacaobonen

Lust jij ze ook rauw?
Rauwe cacao is verkrijgbaar in verschillende vormen: rauwe cacaobonen, rauwe cacao nibs (gepelde bonen in stukjes) en rauwe cacaopoeder. Wil je liever in een chocoladereep bijten? Lovechock, Conscious en Ombar maken chocoladerepen van rauwe cacao, cacaoboter en natuurlijke suikervervangers, zoals kokosbloesemnectar en agavesiroop. Al deze gezonde chocoladeproducten kun je online kopen of in natuurwinkels en biologische supermarkten. Eet rauwe cacao wel met mate. Die 25 gram per dag is echt meer dan genoeg.

* Rawfood en superfood
Rawfood is onbewerkt voedsel dat niet boven de 48 °C verhit wordt. Hierdoor blijven de in ons eten aanwezige voedingsstoffen behouden. Het dieet van rawfoodies bestaat uit groente, fruit (vers of gedroogd), zaden, noten en peulvruchten. Superfoods spelen hierbij een belangrijke rol. Dit zijn natuurlijke voedingsmiddelen die een heel hoge dosis vitaminen, mineralen en antioxidanten bevatten. Voorbeelden van superfoods zijn: rauwe cacao, rauwe honing, hennepzaad, kiemgroente, blauwe bessen en gojibessen.

♥ Volg m’n blog met Bloglovin’

Reageer

7 reacties

  1. Irma Kerkhof

    Echt enorm leuke informatie en een eyeopener. De meeste chocolade boven de 75% kan ik niet goed verdragen maar dan zal ik dit zeker eens gaan proberen.

    • Emmelien

      Dat lijkt me zeker het proberen waard! Ik vind vooral de cacao nibs geweldig. 100% rauwe cacao en je kunt ze makkelijk ergens door of op doen. Enneh… wie weet komt Dominique Persoone ooit nog wel eens met een bonbon met rauwe cacao… :)

    • Riet Maas

      Hallo Irma,

      Ik heb ook cacao (bonen) gekocht, alleen vind ik het zo’n gedoe om ze te pellen. Heb jij een handige manier gevonden? Of koop je ze gepeld?

      Ik hoor het graag van je.

      Vriendelijke groeten,
      Riet

      • Emmelien

        Hallo Riet,

        Ik stamp de cacaobonen meestal even in een vijzel, dan laten de schilletjes vanzelf los en kun je de cacaostukjes er tussenuit vissen.

        Succes!

        Groetjes,
        Emmelien

      • Wij weken de cacaobonen 5 minuten, afgieten en nog 5 minuten laten staan. Dan laten de velletjes al los en kun je heel makkelijk met een mesje de vellen eraf halen.

        groeten
        Leonoor, Marthe, Erik, Jeannette

  2. Pingback: – Ik lust je rauw | Leukste Taarten

Volgend berichtBetoverend 1001-Nachten-Water