Ontbijttaart met zomerfruit

Ontbijttaart met Zomerfruit

Sarah Britton, van het succesvolle foodblog My New Roots, plakt niet graag een label op haar gerechten. Als de basis maar plantaardig, natuurlijk en seizoensgebonden is. Écht eten, dat lekker en gezond is. Sarah: ‛Ik eet heel graag en heel veel. Ik zeg weleens voor de grap dat mijn huidige levensstijl is voortgekomen uit de wens om veel te eten en toch gezond te blijven.’

En als je eet zoals Sarah eet, kun je gerust ontbijten met een flinke taartpunt. Halleluja! In haar pas verschenen kookboek deelt ze het recept voor haar voedzame ontbijttaart. Jawel, blijkbaar is het zelfs al een bestaand Nederlands woord: ontbijttaart. De bodem is van zonnebloempitten en boekweitmeel en de vulling van dikke yoghurt, ahornsiroop en seizoensfruit. Sarah: ‛In de vroege zomer zijn aardbeien perfect voor deze taart, net als vijgen in de herfst, sharonfruit in de winter en gestoofde rabarber in de lente.’ Wedden dat je de komende seizoenen geregeld een indrukwekkende taart op je ontbijttafel zet?

“Als je eet zoals Sarah eet, kun je gerust ontbijten met een flinke taartpunt”

Over My New Roots
Sarah Britton (32) begon acht jaar geleden (‛Dat maakt mij een dinosaurus in de blogwereld’) haar blog My New Roots. Het begon als een platform waarop ze enthousiast babbelde over alles wat ze had geleerd over gezondheid en genezing tijdens haar voedingsopleiding bij het Instituut voor Holistische Voeding (‛Voeding is niet alleen van invloed op ons lichaam, maar ook op onze geest en emoties’). Haar hobbyproject veranderde in een informatie- en inspiratiebron waar duizenden bezoekers wekelijks naartoe surfen. Haar eerste kookboek is net uit (‛Bedankt dat jullie van mij aannemen dat een brood écht je leven kan veranderen, dat rauwe brownies gezonder zijn en dat je kwarktaart kunt maken van noten’).


ONTBIJTTAART MET ZOMERFRUIT

Suikervrij en glutenvrij – Voor 8 personen

(uit het kookboek My New Roots)

Voor het deeg
– 70 g zonnebloempitten

– 150 g boekweitmeel
– 1/4 tl fijn zeezout

– 60 ml ijskoude kokosolie
– 2 el ahornsiroop
– 2 el ijswater

Voor de vulling
– 350 g dikke yoghurt (zoals Griekse yoghurt)

– 1 vanillestokje, in de lengte opengesneden, merg eruit geschraapt
– 1 el ahornsiroop, plus wat extra om te besprenkelen
– seizoensfruit 

Verwarm de oven voor op 190°C.

Maak het deeg. Rooster de zonnebloempitten ongeveer 5 minuten in een droge koekenpan op matig vuur tot ze goudgeel zijn en lekker ruiken. Doe de geroosterde pitten direct in een keukenmachine, laat ze een paar minuten afkoelen en hak ze op hoge snelheid tot een zanderig poeder. (Laat de machine niet te lang draaien, anders krijg je zonnebloempasta!) Voeg het meel, het zout, de kokosolie, de ahornsiroop en het ijswater toe en draai alles tot een goed gemengd, samenhangend deeg.

Druk het deeg heel stevig op de bodem en tegen de zijkanten van een taartvorm (18 cm doorsnede). Prik met een vork gaatjes in de taartbodem en bak hem 15-25 minuten in de oven tot hij goudgeel en knapperig is. Laat hem volledig afkoelen.

Maak de vulling. Doe de yoghurt in een middelgrote kom. Voeg het vanillemerg en de ahornsiroop toe en spatel ze door de yoghurt. Voeg desgewenst naar smaak wat extra ahornsiroop toe.

Giet het  yoghurtmengsel in de afgekoelde taartbodem en leg het seizoensfruit erop. Besprenkel de taart desgewenst met wat ahornsiroop en serveer hem direct.


ZONNEBLOEMPITTEN ‛Deze pitten zijn goedkoop, veelzijdig, voedzaam en een perfecte toevoeging aan taartbodems. Voordat je gepelde zonnebloempitten koopt, moet je er – als dat kan – even aan ruiken om te controleren of ze vers zijn.’

BOEKWEITMEEL ‛Niet iedereen vindt het lekker, maar vanwege zijn krachtige smaak is boekweitmeel mijn favoriete glutenvrije meel. Ik maak er graag taartdeeg mee.’

ZUIVEL ‛Geiten- en schapenmelk (en de producten die ervan gemaakt worden) zijn lichter verteerbaar dan koemelk, omdat ze kleine eiwitmoleculen bevatten en omdat hun eiwitten erg lijken op die in moedermelk. Daarnaast zijn de vetmoleculen in geiten- en schapenmelk twee keer zo klein als die in koemelk en hebben ze dunnere wanden, waardoor ons lichaam ze makkelijker kan afbreken en opnemen.’

AHORNSIROOP ‛Ik heb een zwak voor ahornsiroop, omdat deze zoetmaker – net als ik – uit Canada komt. Koop ahornsiroop van graad B, want die heeft een rijkere smaak en bevat meer mineralen dan siroop van graad A.’



Het marmeren plateau is van Sissy-Boy Homeland.

♥ Volg m’n blog met Bloglovin’

Reageer

2 reacties

Volgend berichtBicerin