Quinoa Ontbijt met Appel en Kaneel

Quinoa Ontbijt met Appel en Kaneel

Een ijskoud yoghurtje als ontbijt, brrr, ik dacht het toch ff niet op zo’n kille herfstochtend. Alleen voor deze pap van quinoa stap ik mijn behaaglijke bed nog uit. Het is warm, vullend en de gebakken appeltjes met kaneel doen me terugdenken aan goede oude tijden (Moeders zelfgebakken appeltaart! Warme vanillevla! Hans en Grietje-achtig pannenkoekenhuis!). Comfort food dus. Om de dag goed mee te beginnen.


QUINOA ONTBIJT MET APPEL EN KANEEL

Suikervrij, zuivelvrij & glutenvrij – Voor 3 tot 4 personen

Voor de quinoa
– 1 cup quinoa
– 2 cups ongezoete amandelmelk
– 2 kaneelstokjes
– 1/2 tl citroenrasp, van een onbespoten citroen
– 1/2 tl sinaasappelrasp, van een onbespoten sinaasappel
– 25 g rozijnen

Voor de appels
– 2 appels, klokhuis verwijderd, geschild en elk in 12 partjes
– 1 el kokosolie
– 2 el ahornsiroop
– 1/2 tl kaneelpoeder
– 1/4 tl zout

Voor erbij
– warme ongezoete amandelmelk
– rauwe bruine amandelen, grof gehakt
– kaneelpoeder

Doe de quinoa en de amandelmelk in een kleine pan. Voeg de kaneelstokjes, citroenrasp, sinaasappelrasp en rozijnen toe. Breng aan de kook, draai het vuur zacht en kook de quinoa in ongeveer 15 minuten gaar. Haal de pan van het vuur, doe de deksel erop en laat de quinoa nog ongeveer 5 minuten staan. Haal de kaneelstokjes eruit.

Smelt ondertussen de kokosolie in een koekenpan. Voeg de appelpartjes toe en bak ze in ongeveer 5 minuten aan beide kanten goudbruin. Draai het vuur laag en voeg de ahornsiroop, kaneel en zout toe. Laat de appels ongeveer 5 minuten sudderen tot ze zacht zijn.

Schep de quinoa in schaaltjes en schenk er een scheut warme amandelmelk overheen. Schep er wat gebakken appels op en bestrooi met amandelen en kaneelpoeder. Serveer meteen. 

De quinoa kun je 4 tot 5 dagen in de koelkast bewaren.


Het servies is van Huisnummer 73, het lepeltje van PLUUM, lekkers en leuks.

♥ Volg m’n blog met Bloglovin’

Reageer

Volgend berichtRijsttaart met Tonkabonen